تبلیغات
خبرگزاری هزاه انلاین
چت روم
آخرین مطالب

» همایش شیرخوارگان حسینی ویژه مهاجران افغانستانی در «خاتون‌آباد» ورامین ( جمعه 16 مهر 1395 )
» اولین نمایشگاه سالیانه جامعه بین المللی آبرنگ شعبه افغانستان -تهران (فرهنگسرای خاوران) ( یکشنبه 5 بهمن 1393 )
» آمادگی شهروندان کابل برای شرکت در روز جهانی قدس ( پنجشنبه 2 مرداد 1393 )
» روند بازرسی آرا به سرعت ادامه دارد ( پنجشنبه 2 مرداد 1393 )
» کشف و ضبط ۱۷کیلوگرام مواد مخدر در ولایت تخار ( جمعه 27 تیر 1393 )
» حکومت وحدت ملی بازنده ندارد ( جمعه 27 تیر 1393 )
» بیش از 8000 محل رأی دهی انتخابات ریاست جمهوری تفتیش می شود ( جمعه 20 تیر 1393 )
» وزیر امور خارجه امریکا وارد کابل شد ( جمعه 20 تیر 1393 )
» دعای روز اول ماه مبارک رمضان ( یکشنبه 8 تیر 1393 )
» 98 درصد آرا وارد سیستم شده‌/نتایج در زمان معین اعلام می‌شود ( یکشنبه 8 تیر 1393 )
» بدون رسیدگی به‌ تقلب‌ها، نتایج ابتدایی ‌معتبر نیست ( یکشنبه 8 تیر 1393 )
» اسناد صوتی و تصویری تقلب؛ تحقیق یا تطهیر؟ ( یکشنبه 8 تیر 1393 )
» چین آماده است تا هرگونه مساعدت را با آسیب دیدگان حادثه لغزش زمین در بدخشان انجام دهد ( یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 )
» روز یکشنبه عزای عمومی اعلام شد ( یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 )
» چهارمین نمایشگاه بین‌المللی افغان-ترک افتتاح شد ( سه شنبه 26 فروردین 1393 )

آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما


عناوین و گزیده ی تازه ترین اخبار رسانه ها و خبرگزاری ها ی خبری افغانستان به صورت انلاین
باخبرگزاری هزاه انلاین بر تحولات افغانستان مسلط باشید
ایجاد کننده وبلاگ : ابراهیم اخلاقی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

www.akhbar-af.com=ابراهیم اخلاقی

خبرگزاری هزاه انلاین عناوین و گزیده ی تازه ترین اخبار رسانه ها و خبرگزاری ها ی خبری افغانستان به صورت انلاین باخبرگزاری هزاه انلاین بر تحولات افغانستان مسلط باشید ایجاد کننده وبسایت : ابراهیم اخلاقی

ابراهیم اخلاقی

درج و تبادل لینک


  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 22 آبان 1392, 06:00 ب.ظ
جرگه مشورتی بر مبنای "منافع ملی" تصمیم بگیرد
در جرگه فقط درباره موافقتنامه امنیتی بحث می شود
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ عقرب ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۶
جرگه مشورتی بر مبنای "منافع ملی" تصمیم بگیرد
رئیس جمهور کرزی با بیان اینکه  افغانستان در حال گذر از یک مرحله حساس تاریخی است، گفت:"لویه جرگه مشورتی تنها به یک هدف تدویر می یابد و آن مشورت در مورد موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا است و هیچ موضوع دیگری در آن بحث نخواهد شد".
برخی از نمایندگان پارلمان معتقدند که حامد کرزی در لویه جرگه مشورتی از کاندید مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری نیز حمایت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آوا، رئیس جمهور کرزی ظهر امروز با رئیس و اعضای کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی دیدار و گفت:  در لویه جرگه مشورتی فقط در مورد موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا بحث می شود و هیچ موضوع دیگری در آن مطرح نخواهد شد". 
حامد کرزی در این نشست تاکید کرد: "جرگه ها رسم و عنعنه دیرینه مردم افغانستان است و من در تمام موارد مهم ملی ضروری می دانم تا با بزرگان کشور مشورت صورت گیرد و نظریات آنان گرفته شود." 
وی اظهار داشت  که لویه جرگه مشورتی باید از تمام مردم افغانستان نماینده گی کند و شامل تمامی اقشار کشور از هر کوشه و کنار افغانستان باشد. 
رئیس جمهور افزود: توقع ما از جرگه مشورتی این است که برمبنای منافع ملی و نیاز افغانستان به صلح و امنیت که مهمترین مسئله برای افغانستان است، تصمیم بگیرد. 
حامد کرزی تصریح کرد: از روزیکه مذاکرات را روی سند امنیتی آغاز کردیم، سلسله مشورت های خود را با کشور های بزرگ و مطرح جهان بخصوص همسایه های افغانستان نیز شروع نمودیم که اکثریت قریب به اتفاق این کشور ها نیاز و مجبوریت های افغانستان را در این خصوص درک نموده اند. 




ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 22 آبان 1392, 06:00 ب.ظ
فردا دهم محرم الحرام و رخصتی عمومی است
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ عقرب ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۰
فردا دهم محرم الحرام و رخصتی عمومی است
وزارت کار و امور اجتماعی با تاسی از حکم از ستره محکمه فردا پنجشنبه را روز دهم محرم الحرام و رخصتی عمومی اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آوا، پیش از این وزارت کار بر اساس حکم ماده ۴۱ قانون کار دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مکتوب ستره محکه  امروز چهارشنبه ۲۲ عقرب را رخصتی اعلان کرده بود.
اما شب گذشته سترمحمکه پنجشنبه ۲۳ عقرب۱۳۹۲را دهم محرم اعلام کرد. 
بنائاً وزارت کار فردا پنچشنبه را رخصتی عمومی اعلام کرد 






ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 22 آبان 1392, 05:58 ب.ظ
تظاهرات طرد مرزشدگان به منظور پایان اخراج پناه‌جویان از کشورهایی اروپایی در مقابل شورای ملی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ عقرب ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۷
تظاهرات طرد مرزشدگان به منظور پایان اخراج پناه‌جویان از کشورهایی اروپایی در مقابل شورای ملی
 



ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 15 آبان 1392, 06:50 ب.ظ
تغییر سیمای شهر کابل در ایام عاشورا
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ عقرب ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۵
تغییر سیمای شهر کابل در ایام عاشورا
به مناسب فرا رسیدن ایام عاشورا، سالروز نهضت و انقلاب امام حسین(ع)، مساجد، تکیه خانه ها، معابر و جاده های شهر کابل رنگ دیگری به خود گرفته است.
به گزارش خبر گزاری آوا، تمام مردم افغانستان به خصوص شهروندان کابل، با سیاه پوش کردن مساجد، تکیه خانه ها، بازارها و نصب دروازه های مخصوص در جاده های عمومی و چهار راه ها، مراسم عزاداری امام حسین(ع) را به همکاری نیرو های امنیتی کشور، همه ساله پرنگ تر از سالهای گذشته بر گزار می کنند.
ریس جمهور کرزی به خاطر تجلیل بهتر و شایسته، از ایام عزا داری امام حسین(ع) در سال جاری، دستور ایجاد کمیسیون ویژه امنیتی را صادر کرده است.
بر اساس حکم ریاست جمهوری این کمیسیون موظف است که تدابیر لازم امنیتی را در مراسم عزاداری و بزرگ داشت از ایام عاشورا از آغاز مراسم الی ختم اتخاذ کند.
این کمیسیون وظیفه دارد که نقاط گشت و گزار و مناطق آسیب پذیر را تحت نظر داشته و به همکاری مردم محل و شورای عالی تنظیم امور دینی تدابیر امنیتی همه جانبه را روی دست گیرند.
شورای علمای شیعه افغانستان نیز با انتشار آیین نامه ۱۶ ماده ای تحت عنوان عاشورای حسینی، از عموم مردم مسلمان و متدیین افغانستان خواسته است که از هر گونه اعمال اختلاف بر انگیز در این ایام خود داری نمایند.
در این آیین نامه تذکر داده شده است که رسانه های دیداری و شنیداری وظیفه دارد که از سر فصل های این آیین نامه استفاده کرده و از پخش و نشر بر نامه های مبتذل ومخالف ایام عاشورا خود داری نمایند.
شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرده است که شهروندان افغانستان به خصوص قشر جوان، نباید از روی احساسات کاری انجام دهد که بر خلاف شان مکتب عاشورا، اهداف و آرمانهای امام حسین(ع) باشد.
در همین حال محمد نسیم، یک تن از شهروندان شهرکابل در گفتگو با آوا گفت: همه ساله با فرارسیدن ایام محرم سیمای تمامی ولایات افغانستان، به خصوص شهر کابل تغییر می کند.
او گفت: مردم افغانستان به خصوص جامعه شیعی با برگزای مراسم عزاداری امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا، در مساجد، تکیه خانه ها، و سایر مراکز اجتماعی، علاقه خود را نسبت به امام حسین(ع) و انقلاب تاریخی آن حضرت اظهار می کند.
وی افزود: مردم افغانستان، منش، اندیشه و افکار حضرت امام حسین(ع) فدا کاری و جان نصاری برادر ارجمندش حضرت عباس(ع) و سایر شهدای کر بلا را سر لوحه زندگی خود قرار می دهند.
به گفته این شهر وند کابل امام حسین(ع) بر تمام انسان های دنیا حق دارد و همه مدیون آن حضرت می باشند، زیرا او درس ظلم ستیزی، آ زادی، ایثار و فدا کاری را به تمام بشریت آموخت.
سید قدیر یکی دیگر از شهروندان کابل می گوید: او برعلاوه نذر و خیراتی که در مساجد و تکیه خانه ها در ایام عاشورا پرداخت می کند، مراسم عزا داری امام حسین(ع) را در منزل خود با اهدای نذر و خیرات نیز همه ساله بر گزار می کند.
وی امام حسین(ع) را الگو و نمونه انسان کامل و احیاگر دین خواند و گفت: هر کسی که با مکتب عاشورا و انقلاب امام حسین(ع) سر ناساز گاری داشته باشد در حقیقت با اسلام مخالفت کرده است.
گفتنی است که مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی، امام حسین(ع) را مظهر وحدت و یکپارچگی مسلمانان میدانند وهمه ساله از ایام عاشورا به گرمی استقبال می کنند.



ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 15 آبان 1392, 06:49 ب.ظ
سیره ائمه اطهار؛ در زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ عقرب ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۰
سیره ائمه اطهار؛ در زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا
مقدمه
نهضت خونبار عاشورا درسی است برای همه انسان ها ، برای همه حق طلبان و عدالت مداران و آزادی خواهان و عاشقان و علاقمندان به مكتب اسلام و فرهنگ سرخ شهادت. 
عاشورا ، یك مقطع تاریخی نیست، همه تاریخ است . كلّ یوم عاشورا و كلّ ارض كربلا. حماسه خونین عاشورا، اقیانوسی ناپیدا و كرانه ای است كه سراسر هستی را پوشانده است. تاریخ عاشورا با حسین(ع) و فرزندان و یاران با وفایش پیوند خورده و سخن از عاشورا، سخن از جوانمردی، عشق، فداكاری و ایثار و شهادت است. 
مهاتما گاندی (رهبر بزرگ استقلال هند) می گوید: من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه كافی به صفحات كربلا نموده ام و بر من روشن شده است كه اگر هندوستان بخواهد یك كشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی كند. حماسه جاوید حسینی نشان دهنده پیوستگی و تداوم خط درگیری و مواجهه حق و باطل در همه زمان ها و مكان هاست. 
عاشورا و كربلا یكی از بارزترین حلقه های این زنجیره طولانی است . همیشه حق و باطل، رو در روی یكدیگر بوده و انسان های آزاده، وظیفه حراست و پاسداری از حق و پیكار با باطل را بر عهده دارند و بی‌تفاوتی و سكوت كردن از كنار صحنه حق و باطل بی دینی محسوب می‌گردد.
لذا زنده نگه داشتن نهضت عاشورا و احیاء فرهنگ حیات بخش حسینی در تاریخ شیعه و سیره ائمه اطهار و پیشوایان اسلامی همواره مورد تأكید قرار گرفته و دارای جایگاه خاص و اهمیت ویژه ای است. 
علی رغم همه فشارها و محدودیت های شدید سیاسی و امنیتی از سوی حاكمان جور و استبداد اموی و عباسی كه بر امامان بزرگوارمان اعمال می شد با این حال زنده نگه داشتن حماسه عظیم كربلا پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در عصر روز عاشورا آغاز گردیده و به صورت شایسته ای ادامه یافت. 
علامه بزرگوار شهید مرتضی مطهری (ره) در خصوص سیرة ائمه معصومین در برپایی مراسم عزاداری و زنده نگه داشتن یاد و نام امام حسین(ع) چنین می گوید: 
"ائمه دین خواستند قیام امام حسین(ع) به صورت یك مكتب و به صورت یك مشعل فروزان همیشه باقی بماند. این یك چراغی است از حق، از حقیقت دوستی و از حقیقت خواهی. این یك ندایی است از حق طلبی، از حریت و آزادی، این مكتب آزادی و این مكتب مبارزه با ظلم را خواستند برای همیشه باقی بماند، در زمان خود ائمه اطهار كه این دستور صادر شد، سبب شد كه جریان زنده و فعال و انقلابی به وجود آید، نام امام حسین(ع) شعار انقلاب علیه ظلم گشت، یك عده شاعر انقلابی بوجود آمدند مانند : كمیت اسدی ، دعبل خزاعی ، سید حمیری و ... كمیت اسدی می دانید كیست؟ همان كسی كه با اشعارش از یك سپاه بیشتر برای بنی امیه ضرر داشت .» ۱
پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش ، رسالت عظیم پیام رسانی قیام عاشورا را امام زین العابدین(ع) و زینب كبری(س) عهده دار شدند و در فرصت های مناسب با بیان مصیبت های جانگداز حادثه كربلا و ظلم و جنایتی كه بر اهل بیت پیامبر(ص) روا داشتند، یاد و خاطرة جانسوز عاشورا را در دلها زنده می كردند. 
امام سجاد(ع) بیست سال بر پدر بزرگوارش گریست و هنگامی كه در پیش آن حضرت، طعامی می گذاشتند مدام می گریست، تا اینكه روزی یكی از غلامانش عرض كرد: آقای من! وقت آن نشده كه اندوه شما برطرف شود؟
فرمود: "وای بر تو! حضرت یعقوب دوازده پسر داشت. خداوند یكی از آنان را از او پنهان كرد. آن قدر بر او گریست تا چشمانش از كثرت گریه، سفید شد و از بسیاری اندوه بر پسرش موهای سرش سفید گشت، حال آنكه فرزندش در دنیا زنده بود؛ و من به چشم خود پدر و برادر و عمو و هفده نفر از اهل بیت خود را دیدم كه شهید گشته بودند و جسدهای مطهر ایشان بر زمین افتاده بود . " ۲
همچنین امام سجاد(ع) در شهر شام، هنگام معرفی خویش چنین فرمود: 
"اَنَا بنُ مَنْ بَكَتْ عَلَیهِ ملائكةُ السماءِ اَنَا بن من ناحَتْ علیهِ الجنُّ فی الارضِ و الطّیرُ فی الهواءِ ." ۳
من پسر كسی هستم كه فرشتگان آسمان بر او گریستند. من پس كسی هستم كه جنّ در زمین و پرندگان در هوا بر او نوحه سرایی كردند. 
در سیره پیشوایان اسلامی ما، عاشورا "روز دهم محرم الحرام" دارای جایگاه ویژه ای بوده و همواره این روز به عنوان روز حزن و اندوه خاندان پیامبر قلمداد نموده اند. یكی از علل و انگیزه های آن، تبری جستن از دشمنان و مخالفان اهل بیت(ع) است كه در این روز به شادی و شعف می پرداختند.
همانگونه كه در زیارت عاشورا می خوانیم : 
و هذا یومٌ فَرِحَتْ به آلُ زیادٍ و آلُ مروان بقتلهم الحسین صلوات الله علیه؛ این روز، روزی است كه خاندان زیاد و خاندان مروان به این روز شادمان شدند، زیرا حسین(ع)را به شهادت رسانیدند. 
علاوه بر این یادآوری مصائب كربلا و مجاهدت ها و ایثارگری های حسین ابن علی و یاران وفادارش موجب شكستن دل ها و تقویت عشق و علاقه به حماسه آفرینان نینوا و تقرب به ذات اقدس الهی خواهد شد. 
امام رضا(ع) پیشوای هشتم شیعیان می فرمایند: 
كانَ اَبی اذا دَخَلَ شهرُ المُحرَّم لایَری ضاحكاً... فاذا كانَ العاشر كانَ ذلك الیوم یومَ مصیبته و حُزنِهِ و بكائه و یقول: 
"هُوَ الیومُ الّذی قُتِلَ فیهِ الحسین "۴ چون ماه محرم می رسید، كسی پدرم را خندان نمی دید ... چون روز دهم فرا می رسید آن روز، روز سوگواری و اندوه و گریة امام كاظم(ع) بود و می‌فرمود: "در چنین روزی بود كه حسین(ع) كشته شد ."
همچنین حضرت رضا(ع) در حدیث دیگری درباره اهمیت سوگواری سالار شهیدان در روز عاشورا می فرمایند: 
من تركَ السعی فی حوائجه یومَ عاشوراءَ قَضَی الله لَهُ حوائجَ الدنیا و الآخرة .۵ و من كانَ یومُ عاشوراءَ یومَ مصیبته و حُزنه و بكائه، یجعل الله یومَ القیامة یومَ فَرحِهِ و سروره . ۶
هر كه در روز عاشورا كار و كسب خود را فرو گذارد، خداوند حاجت های دنیا و آخرت او را برآورده سازد.
و هر كه عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را روز شادی و سرورش می گرداند.
ائمه طاهرین در برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی آن بزرگوار از شیوه های مختلفی بهره می جستند. برپایی این مجالس باعث می شد تا حماسه ی فداكاری ها و روح ایثار و شهادت برای همیشه تاریخ زنده بماند و الگو و سرمشق ارزنده ای برای زندگی انسان ها باشد.
دعبل خزاعی، شاعر ولایی و مداح اهل بیت عصمت و طهارت نقل می كند:
روزی خدمت سرور و مقتدایم امام رضا(ع) رسیدم . آن حضرت به همراه یاران خویش غمناك و اندوهگین نشسته بودند. هنگامی كه چشم آن حضرت به من افتاد فرمود: مرحبا به دعبل. آفرین بر كسی كه با دست و زبان خویش ما را یاری می كند.
آنگاه آن حضرت مرا در كنار خود نشانده و فرمودند: ای دعبل از تو می خواهم شعر بسرایی، به خاطر اینكه این روزها برای اهل بیت، روزهای حزن و اندوه است و برای دشمنان ما به خصوص بنی امیه روزهای شادی و سرور می باشد.
ای دعبل! هر كس در مصیبت جدّ من حسین(ع) اشك بریزد، البته خداوند گناهانش را مورد عفو و آمرزش قرار می دهد.
سپس آن حضرت دستور دادند تا بین ما و اهل خانه پرده ای بیاویزند و امر فرمودند كه در پشت پرده بنشینیند و در عزا و مصیبت جدّ خویش گریه و ناله سر دهند و به من نیز فرمودند: 
ای دعبل! برای امام حسین (ع) مرثیه بخوان، تا وقتی كه تو زنده ای یار و یاور ما هستی پس تا جایی كه می توانی از یاری ما دریغ نكن.
در این هنگام به گریه افتادم و اشعاری در رثای خاندان نبوت و ماجرای عاشورا سرودم.
دعبل خزایی اشعار جانسوز خویش را با صدای بلند می خواند و امام رضا(ع) به شدت می گریست تا اینكه به این بیت اشاره كرد و گفت:
اَری فیئهم فی غیر هم متقسّماً وایدیَهم من فَیئهم صَفَراتٍ
می بینم كه اموال آنان (اهل بیت) در حالی كه به تاراج رفته و در بین افراد بیگانه و نا اهل تقسیم می شود. در صورتی كه دست آنان از حق خودشان تهی مانده است.
در اینجا امام رضا(ع) گریستند و فرمودند: بله راست گفتی ای خزاعی.
دعبل، قصیده اش را ادامه داد تا اینكه به این بیت رسید:
اَ فاِطمَ قومی یا بنــة الخیر فَاندُبی نجوم سماواتٍ بارض فلاتٍ
قبور بكوفان و اخری بطیبه و اُخری بفــخّ نالها صلــواتٍ ...۷
ای فاطمه! ای دختر برترین آفریدگان! برخیز و بر ستاره های افتاده بر خاك ، ناله كن . درود من بر قبرهای كوفه، قبر مدینه و قبری كه در فخّ است ...
سرهای خاندان پیامبر بریده و خون آلود است و گله های آل زیاد آسوده می چرند.
حرمت حریم پیامبر دریده و خانواده اش به اسارت در آمده و فرزندان زیاد در حجله های شادی خویش آرمیده اند. فغان و درد هنگامی كه خون بنی هاشم به ناحق ریخته می شود و دست های آنان بسته است و توان حق ستانی ندارند
در این هنگام امام رضا(ع) در حالیكه كف دو دستش را می چرخانیدند و زیر و رو می كردند فرمودند آری چنین است، براستی كه دست های ما بسته است.
دعبل باز هم ادامه داد: ای دیدگان اشكبار! در اندوه آن عزیزان اشك ببار كه اكنون هنگام آن است تا در این ماتم جایگاه سیلاب اشك را روانه كنی . همواره درطول زندگی از هراس دشمنان اهل بیت، نیاسوده ام . 
امّا امید من این است كه پس از مرگ در سایه شفاعت اهل بیت، از عذاب در امان باشیم در این حالت امام رضا(ع) رو به دعبل خزاعی فرمودند: خداوند تو را از فزع اكبر كه قیامت است در امان دارد. 
دعبل به پاس سرودن این قصیده در سوگ مظلومیت امام حسین(ع) پیراهنی از امام رضاع) خلعت گرفت.
امام صادق(ع) می فرماید: پدرم امام باقر(ع) به من فرمود: یا جعفر! اوقف لی من مالی كذا و كذا، النوادبُ تندبنی عشر سنینَ بمنی ایامَ مِنی ۸ ؛ ای جعفر! از دارایی خودم فلان مقدار وقف كن تا گریه كنندگان در "منا" در ایام حج به مدت ۱۰ سال بر من نوحه خوانی و سوگواری كنند. 
گریه كردن بر امام حسین(ع) در نگاه ائمه اطهار: 
گریه كردن در فرهنگ حسینی، سلاح برنده و كار آمدی است و اشك ریختن، نشانة پیوند قلبی با اهل بیت و سید الشهداء است . اشك، دل را سیراب می كند و عطش روح آدمی را مرتفع می‌سازد. در آموزه های شیعی به همدلی و هماهنگی روحی و معنوی با امامان و پیشوایان اسلامی همواره توصیه شده است كه: " یفرحون بفرحنا ویحزنون لحزننا" ۹ یعنی شیعیان ما در شادی و سرور ما شاد و در حزن و اندوه ما غمناك و محزون هستند.
گریستن توأم با معرفت در سوگ شهدای كربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فكری و روحی با این مكتب است و اشك ریختن، نوعی امضاء كردن پیمان و قرارداد موّدت با سید الشهداء است. 
امام حسین(ع) ، خودشان هم به این نكته اشاره كرده اند و می فرمایند: 
اَنا قتیل العَبرَةِ لا یذكرُنی مؤمنٌ الّا اسْتَعْبَر.۱۰
"من كشته اشكم ؛ هر مؤمنی مرا یاد كند، اشكش روان شود ."
اشك، سرچشمه محبت و عشق به امام حسین(ع) سرور آزادگان و ستمدیدگان جهان است ، پیامبر گرامی اسلامی می فرماید: 
انَّ لقتل الحسین حرارةً فی قلوب المؤمنینَ لاتبرُدُ ابداً .۱۱ 
شهادت حسین(ع) آتشی در دل مؤمنان افكنده است كه هرگز سرد و خاموش نخواهد شد. در فرهنگ عاشورا، گریستن، پاسداری از خون شهید و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان است. به فرمودة امام خمینی(ره) : "گریه كردن بر شهید، نگه داشتن، زنده نگه داشتن نهضت است ."۱۲
" گریه كردن بر عزای امام حسین(ع) ، زنده نگه داشتن نهضت و زنده نگهداشتن همین معنی است كه یك جمعیت كمی در مقابل یك امپراطور بزرگ ایستاد ... ، آنها از همین گریه ها می‌ترسند، برای اینكه گریه ای است كه گریه بر مظلوم است، فریاد مقابل ظالم است."۱۳ "هر مكتبی ، تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه كن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زن نباشد حفظ نمی شود ..." ۱۴
ائمه معصومین(ع) گریستن بر مظلومیت اهل بیت و عزای حسینی را تأكید و سفارش كرده و اجر و پاداش زیادی برای اشك ریختن بر حسین(ع) ذكر كرده اند. 
حضرت رضا(ع) در این باره می فرمایند: 
"اِنُ بكیتَ علی الحسینِ حتّی تصیرَ دُموعُكَ علی خدیكَ غفراللهُ لك كُلَّ ذنبٍ اذنبتَهُ ."۱۵
اگر بر حسین بگریی، چندان كه اشك هایت بر گونه ات جاری شود، خداوند تمام گناهانت را می آمرزد.
پیامبر گرامی اسلام به حضرت زهرا(س) دختر بزرگوارشان می فرمایند: یا فاطمه! كلُّ عینٍ باكیة یوم القیامة الّا عینٌ بكتْ علی مصاب الحسین.۱۶ 
ای فاطمه! همه چشم‌ها در روز قیامت گریان است جز چشمی كه بر مصیبت های حسین بگرید.
همچنین حضرت امام مهدی(عج) در زیارت ناحیة مقدسه در رثای مظلومیت جدّ بزرگوارشان امام حسین(ع) می فرمایند: 
"لَاَندُبنّكَ صباحاً و مساءً و لأبكیَنَّ علیك بَدَلَ الدُّموعِ دَماً " ۱۷
هر صبح و شام بر تو گریه و شیون می كنم و در مصیبت تو به جای اشك ، خون می گریم. 
مجموعه روایات و احادیثی كه اشاره شد دلالت دارند بر اینكه سیره امامان معصوم شیعه(علیهم السلام) ترویج فرهنگ حسینی از طریق گریستن بر مظلومیت آل عبا و اشك توأم با معرفت و شناخت حقانیت ابا عبدالله ‌الحسین(ع) در مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی و جنایت بوده‌است . 
زیارت امام حسین(ع)
علاوه بر این روایات زیادی درباره توصیه به زیارت امام حسین(ع) از سوی ائمه بزرگوارمان بیان شده است. امام محمد باقر(ع) می فرمایند: لو یعلمُ الناس ما فی زیارة قبرِ الحسینِ منَ الفضلِ لَما توا شوقاً. ۱۸
اگر مردم می دانستند در زیارت مزار امام حسین(ع) چه فضیلتی است از شوق آن می مردند . 
همچنین امام صادق(ع) می فرمایند: 
"لا تدعْ زیارة الحسین بن علی۷ یمُدُّ الله فی عمرك و یزیدُ فی رزقك و یحییك اللهُ سعیداً و لاتموتُ الا شهیداً" ۱۹
زیارت امام حسین(ع) را فرو نگذار كه خدا عمرت را طولانی و روزی را زیاد می كند و زندگی با سعادت و مرگ با شهادت به تو خواهد بخشید 
تربت حسینی
سفارش و توصیه هایی كه در خصوص تربت امام حسین(ع) شده و ثواب هایی كه در باره خاك مزار این امام بزرگوار از سوی پیشوایان دینی بیان شده است نیز گواه روشنی بر اهتمام این بزرگواران بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه خونین عاشورا می باشد. 
چرا كه تربت حسینی نشانه دلاور مردی ها و ایثار و عشق به خداوند و معبودی است كه حسین(ع) و یارانش، جانشان را در راهش فدا كردند و خون پاكشان، خاك كربلا را رنگین ساخت و تجلیل از تربت حسین، در حقیقت تجلیل از مقام والای شهید و خدای شهیدان خواهد بود . و پیوند قلبی انسان را با ذات اقدس الهی استحكام می بخشد. 
لذا پیامبر گرانقدر اسلامی می فرماید: اَلا و انَّ الاجابةَ تحتَ قُبّتَه و الشّفاءَ فی تُربتِهِ . ۲۰
بدانید كه اجابت دعا در زیر گنبد حرم او و شفا در تربت او است. 
و همچنین امام صادق(ع) فرمودند: حَنِّكوُا اولادكم بتُربة الحسین۷ فانّها اَمانٌ . ۲۱
كام كودكانتان را با تربت حسین(ع) بردارید، زیرا موجب امنیت كودكان است. 
در آموزه های اسلامی و فقه شیعه خوردن هر خاكی حرام محسوب می شود و خوردن آن از نظر شرعی ممنوع است، غیر از تربت مزار حسین(ع) كه درمان هر دردی خواهد بود. در این خصوص روایات زیادی داریم كه به عنوان نمونه به یكی از روایات در اینجا اشاره می‌شود .
امام صادق(ع) می فرماید: فی طین قبر الحسین الشفاءُ من كلّ داءٍ و هو الدواءٌ الاكْبَر . ۲۲
شفای هر دردی در تربت مزار حسین است و آن بزرگ ترین درمان است. 
نتیجه گیری :
از مجموعه مطالبی كه تاكنون درباره سیرة امامان بزرگوار شیعه در جهت زنده نگه داشتن عاشورا ارائه گردید به طور خلاصه آن ها را می توان در چند بخش دسته بندی كرد: 
• برگزاری مراسم سوگواری و اقامة عزا و ماتم برای امام حسین(ع)
• گریستن و ابراز محبت قلبی در سوگ حسین بن علی(ع)
• توصیه ائمه اطهار به برپایی عزاداری، نوحه سرایی و سرودن اشعار حسینی در عزای حسینی. 
• سفارش ائمه اطهاربه زیارت مزار امام حسین(ع) به عنوان برترین اعمال . 
• تربت حسینی به عنوان نشانه تجدید بیعت با حسین(ع) و فرهنگ عاشورا . 
اكنون پس از گذشت صدها سال از نهضت عظیم عاشورا، همه ما خصوصاً مبلغان، مروجان و ذاكرین امام حسین(ع) وظیفه داریم تا پیام این حركت بزرگ انسانی، اسلامی را به همه مشتاقان و علاقمندان عدالت و آزادی ابلاغ نماییم و این نهضت سرخ عاشورا را در دلها زنده كنیم . 
برای انجام این رسالت عظیم لازم است چند نكته مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرد: 
• در طول سالیان گذشته ، آنچه نهضت خونین عاشورا و حماسه جاوید كربلا را زنده نگه داشته، عزاداری سنتی است، لذا از هرگونه مطلب، شعر، نوحه و مدیحه سرایی كه با روح مكتب حسینی سازگاری نداشته و با منطق دین و فطرت منافات داشته باشد، پرهیز گردد و شایسته است مداحان و ذاكران ابا عبدالله الحسین(ع) از طرح مطالب سست و غیر مستند كه با معارف اصیل اسلام ناب محمدی(ص) و مكتب عاشورا منطبق نمی باشد، خودداری ورزیده و در مجالس عزاداری كاملا مراعات نمایند.
• حادثه عاشورا نقش به سزایی در معرفی و ماندگاری فرهنگ شیعه داشته است، لذا علمای دینی و مبلغان و ذاكران حماسه عاشورا باید تاریخ نهضت كربلا و مصائب حسینی را خالصانه و صحیح به مخاطبان معرفی كنند و همچنانكه مقام معظم رهبری (دام ظله العالی ) (حضرت امام خامنه ای)در آستانه ماه محرم فرمودند:
"همه عزاداران از جمله گویندگان، وعاظ و مداحان باید مراقب باشند كه شأن و جایگاه این حقیقت عزیز را حفظ كنند و مبادا با برخی خرافه ها یا كارهای غیر معقول موجب ضایع شدن عزاداری امام حسین(ع) شوند." ۲۳
* -اساس فلسفه قیام امام حسین(ع) و انقلاب عظیم كربلا، احیاء شعایر ناب الهی و مبارزه با ظلم و خودكامگی و بی عدالتی است. امام حسین(ع) قیام كرد تا ارزش های اسلامی را زنده كند و ریشه های اختلاف و تفرقه را بخشكاند و اخوت اسلامی و انسجام و یكپارچگی را در جامعه حاكم سازد. لذا در مقطع كنونی كه دشمنان اسلام برای ایجاد تشتت و اختلاف میان برادران مسلمان تلاش می كنند، همه ما وظیفه داریم با تمسك به قرآن و سنت نبیّ مكرم اسلام وحدت اسلامی را حفظ نموده و با دسیسه های تفرقه انگیز دشمنان اسلام و افراد فریب خورده و جاهل، مقابله نماییم و از حادثه عاشورا عبرت بگیریم .






ادامه مطلب
تبلیغات

تبلیغات